Прес-центр19 квітня 2019, 11:04

Інспектор праці в громаді

 

 

 

Управління соціального захисту населення надає роз’яснення, щодо необхідності інспектора праці в громаді. Частиною третьою статті 34 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» органам місцевого самоврядування частково делеговані повноваження Держпраці, до яких належать здійснення на відповідних територіях контролю за додержанням законодавства про працю та зайнятість населення, накладення штрафів за порушення законодавства про працю та зайнятість населення у порядку, встановленому законодавством.

У нас в районі є Новопсковська об’єднана територіальна громада (ОТГ), але повноваженнями інспектора праці ніхто з працівників ОТГ поки що не наділений.

Формальний підхід до цього питання та відсутність мотивації: навіщо ж потрібен інспектор праці в ОТГ?

Для розуміння необхідності введеня посади інспектора хотілося б на прикладі навести деякі розрахунки для наочності.

Наприклад, на приватному підприємстві працює 10 осіб, всім нараховується мінімальна зарплата, нехай з округленням 4173 грн. Місячний фонд оплати праці для 10 осіб становить 41730 грн.

Всі знають утримання із зарплати:

1) податок з доходів фізичних осіб (ПДФО) - 18%,

2) військовий збір - 1,5%.

Єдиний соціальний внесок (ЄСВ), який сплачує роботодавець становить 22%.

Що найцікавіше для громади? Саме ПДФО, оскільки він йде в місцевий бюджет. І це важливий дохід, який становить до 75% всіх доходів місцевого бюджету. Сума податку з 10 працівників, які отримують мінімальну заробітну плату, становить 7511 грн на місяць.

Це короткі розрахунки можливості поповнення місцевого бюджету при нарахуванні мінімальної заробітної плати. Але, відповідно до законодавства, повинна бути диференціація в оплаті праці, з урахуванням кваліфікації та складності робіт. Адже інженер повинен більше отримувати, ніж слюсар, а слюсар - більше, ніж сторож. Окреме питання – оплата важких умов праці.

Крім цього, існують нормативні акти (Генеральна угода, галузеві угоди), які встановлюють конкретні міжпосадові і міжрозрядні співвідношення.

Отже, інспектор праці, який працює в ОТГ має право перевіряти дотримання мінімальних гарантій в оплаті праці, робити висновок щодо правильності застосування тарифної сітки і міжпосадових коефіцієнтів, нарахування нічних, святкових, понаднормових, доплати за класність тощо.

За порушення законодавства про працю інспектор праці надає роботодавцю припис про усунення порушень. При усуненні порушень підприємством, сума доходу в бюджет тільки від одного підприємства може збільшитись до 40%.

Крім цього, інспектор праці накладає фінансові санкції на підприємство за недотримання мінімальних гарантій в оплаті праці, які теж перераховуються до місцевого бюджету.

За недотримання мінімальних державних гарантій в оплаті праці, відповідно до статті 265 Кодексу законів про працю України, передбачені фінансові санкції у десятикратному розмірі мінімальної заробітної плати за кожного працівника, а в цьому випадку сума штрафу складе близько 417300 грн, які йдуть до місцевого бюджету.

І це тільки результат перевірки дотримань мінімальних гарантій в оплаті праці. А ще є перевірки щодо детінізації зайнятості, перевірки боржників із зарплати тощо. 

Результат виявлення неоформлених працівників - це додатковий податок з доходів фізичних осіб як з моменту перевірки, так і за минулий період роботи неоформлених працівників, доведений інспектором.

Поповнення місцевого бюджету - це питання спроможності громади, її благоустрій, а ще соціальний захист працівників громади, задоволеність життям, бажання залишитись в рідній місцевості. Тоді вони зможуть отримувати заробітну плату в розмірі, передбаченому законодавством, а не в такому, як вирішив роботодавець.

Робота інспектора праці дозволить погасити заборгованість із зарплати, забезпечити, шляхом виведення з тіньової зайнятості, конституційних гарантій працівникам:

- нормальних умов роботи,

- нормального режиму і графіка роботи,

- надання відпусток,

- відрахування до ПФУ - для гідної пенсії,

- відрахування до фонду соціального страхування - для забезпечення оплати лікарняних і нещасних випадків,

- відрахування до фонду безробіття - для забезпечення виплат в разі безробіття.

Досвід показує, що розвиток громади треба починати саме з соціального захисту працівників громади та поповнення місцевого бюджету, а без інспектора праці тут ніяк не обійтись.

А зараз, поки ще немає інспектора праці в Новопсковській громаді, про незадекларовану працю можна повідомити Головне управління Держпраці у Луганській області за цим посиланням: https://sites.google.com/view/undeclared-work

За будь-якою інформацією з питань оплати праці можна звертатись до відділу праці управління соціального захисту населення Новопсковської райдержадміністрації за адресою: вул. Українська, 65, телефон для довідок (06463) 2-20-74.

Управління соціального захисту населення Новопсковської райдержадміністрації.